Home

De ukkie verhalen
aantekeningen over de kinderen

De vakantieverhalen
Avonturen op vakantie

Priet en andere praat

Foto's

Contact

Naar de wereld der dromen

2014

2013

2012

2011

2010

2009

2008

2007

2006

2005

2003-2004

Kindergedichtjes

Zon en Maan

Het nut van rekenen

Rachel heeft haar 'rapport' gekregen, een leerlingenverslag. Ze wil graag een zo goed mogelijk verslag, ook wanneer ze op de middelbare school zit en wanneer ze verder leert. Want dan kan ze ook de moeilijke banen doen. "Ja," zegt Harald, "En dat zijn vaak ook de leukste banen."

Dat wil ik meteen wel even nuanceren. Want stel nou dat ze toch niet naar een universiteit kan, enzovoorts, enzovoorts. "Je hebt ook best leuke banen waar je niet heel goed voor hoeft te kunnen leren."

"Welke dan?" vraagt Rachel.

"Nou, banketbakker, bijvoorbeeld, of kok."

Nou, het idee om kok te worden sprak Rachel wel aan, dus daar gingen we op door. "Je kunt bijvoorbeeld een keer zeggen 'ik ga zelf koken, wil jij me helpen, papa?"

Dat vond Rachel helemaal een geweldig idee. "Dan moet je maar eens gaan kijken in de kookboekjes of je een leuk recept ziet."

Ja, Rachel wist wel een leuk recept. "Gevulde komkommer! Die is ook voor vier personen."

Hier zag mama haar kans schoon om er toch weer een educatief element erin leggen. "En hier zie je dan dat rekenen toch weer belangrijk is, vermenigvuldigen en delen. Want stel nou dat je een leuk recept ziet, maar daar staat dan bij 'voor twee personen'. Maar we zijn met vier. Wat doe je dan?"

"Twee komkommers nemen," antwoordde Rachel.

"Precies, dus alles twee keer doen."

Harald deed er een schepje bovenop. "En als er nu staat 'voor acht personen' en we zijn maar met ons vieren?"

Rachel antwoordde prompt: "Dan vriezen we het in!"