Home

De ukkie verhalen
aantekeningen over de kinderen

De vakantieverhalen
Avonturen op vakantie

Priet en andere praat

Foto's

Contact

Naar de wereld der dromen

2014

2013

2012

2011

2010

2009

2008

2007

2006

2005

2003-2004

Kindergedichtjes

Zon en Maan

Zondag 16-05: Dagindeling

Twee maanden is Rachel nu, en één dag. Het lijkt of ze hier al veel langer is. De laatste tijd begint er een aardig ritme te ontstaan. Meestal valt ze in slaap rond middernacht, soms een uurtje eerder, soms een uurtje later. De laatste paar dagen slaapt ze grondig door tot rond een uur of acht (!), dan krijgt ze wat te eten, schone luier, waarna ze weer in bed wordt gelegd.

Meestal valt ze weer in slaap en ligt dan nog een uur of drie te slapen, tijd die mama kan gebruiken om ook nog een beetje bij te slapen en wat dingen in huis (stofzuigen, wat opruimen, schoonmaken en de was) te doen. Daarna wordt ze meestal echt wakker en heeft ze ook meer aandacht nodig. Tijd om beneden op de bank te kruipen, of in het pas gecreëerde zithoekje in mijn werkkamer, met wat kussens, lunch, thee of melk, een boek en Rachel.

Afhankelijk van hoe druk ze dan is, kan ik daarna ook nog wat dingen voor mezelf gaan doen, wat schrijfwerk en zo. Dan ligt Rachel meestal bij me op de werkkamer in de bak van de kinderwagen, een enkele keer in haar ledikantje waar ze meer ruimte heeft om zich te bewegen. Of ze ligt beneden in haar box, waar sinds een paar weken het speelkleed in is uitgevouwen. Ze ligt daar dan om zich heen te kijken en naar de speeltjes te slaan, behoorlijk gericht ook!

Lieve jongedame.

Voor zo'n klein meiske heeft ze ondertussen een aardige hoeveelheid koosnaamjes verzameld. Alsof 'Rachel Drillenburg ook genaamd Lelijveld' niet al meer dan genoeg is. Nee, dan heb je nog: knuffel, krummel, ukkie, pukkie, prutteltje, meiskje… Nu weet ik zeker dat ik er nog een paar vergeten ben. Natuurlijk zijn ook termen als 'mooie jongedame' of 'lieve Rachel' niet van de lucht.

Aan de andere kant, wanneer er om een uur of vier, vijf een WEEH klinkt – het gebeurt steeds minder vaak maar het komt nog voor – dan zijn de woorden die ik in gedachten heb iets minder schattig…