Home

De ukkie verhalen
aantekeningen over de kinderen

De vakantieverhalen
Avonturen op vakantie

Priet en andere praat

Foto's

Contact

Naar de wereld der dromen

2014

2013

2012

2011

2010

2009

2008

2007

2006

2005

2003-2004

Kindergedichtjes

Zon en Maan
Donderdag 15-04: Een maand oud

Precies een maand geleden werd onze dochter, Rachel, geboren. Van een ongecoordineerd hoopje wat zachte 'piep' geluidjes maakte voordat ze ging brullen om eten is ze veranderd in een iets groter en dikker ongecoordineerd hoopje dat een volwaardig stemvolume heeft en daar dankbaar gebruik van maakt als iets haar niet bevalt. "BRUL!" kan van alles betekenen, van: "Ik heb honger!" (daar komt het meestal op neer) tot "Ik heb een vieze luier!" (ook dat komt geregeld voor) en zelfs "Ik ben moe en wil nog steeds een hapje eten en ben eigenlijk gewoon moe!"

De reactie op "BRUL!" is ook verschillend, afhankelijk van de tijd van de dag of nacht. Overdag is het meestal: "Kom maar, ukkie," en een knuffel, terwijl het 's nachts veel meer een kreun is, begeleid door de stille wens dat ze toch maar snel weer gaat slapen. Dat werkt soms, maar lang niet altijd. En hoewel ze een paar nachten heeft gehad dat ze redelijk doorsliep, is er toch nog niet echt sprake van een dag-nacht ritme. Dat kan nog enkele weken op zich laten wachten.

Hoera.

Toch zijn er wel degelijk al wat vorderingen te zien in de afgelopen maand. Zo kijkt ze al een stuk gecoordineerder om zich geen en is er veel sprake van oogcontact. Prachtige ogen heeft ons meisje, een schitterende donkergrijze kleur, bij de pupil wat lichter. Ik heb ook de indruk dat er een paar kleine bruine vlekjes aan het ontstaan zijn.