Home

De ukkie verhalen
aantekeningen over de kinderen

De vakantieverhalen
Avonturen op vakantie

Priet en andere praat

Foto's

Contact

Naar de wereld der dromen

2014

2013

2012

2011

2010

2009

2008

2007

2006

2005

2003-2004

Kindergedichtjes

Zon en Maan

Maandag 4-10: Lieve geluidjes, lieve lachjes, lieve frum

Net toen ik dit stukje wilde gaan schrijven, keek ik opzij, naar Rachel die lekker op het speelkleed in mijn werkkamer ligt. Omringd door speeltjes en knuffels, met over haar hoofd de speelboog waar ook nog wat speeltjes aan hangen. Rachel keek terug, lachte breed en kirde. Tja, toen moest ik natuurlijk even stoppen met schrijven en haar oppakken om te knuffelen. Daarna ben ik even naast haar gaan liggen en heb uiteindelijk net als zij op mijn rug omhoog gekeken. Boven mij het hemeltje met het ritselschaap, de bloem-met-spiegel, het knuffelschaapje en de bal-met-belletje, en in het midden een rood speeltje. Naast me lag Rachel tevreden te lachen. Dus dit is nu het uitzicht waar zij naar kijkt, dacht ik.

Ik hielp haar even met rechtop gaan zitten, zoals ik de laatste dagen elke dag een keertje doe. Het rode speeltje hing nu op ooghoogte en ze greep er meteen naar om te proberen eraan te draaien en het in haar mond te stoppen. Los zitten gaat nog niet echt goed, al snel dreigt ze om te vallen. Ik ondersteunde haar dus en liet haar op die manier lekker een paar minuutjes 'zitten', tot ukkies grote vreugde. Daarna gaf haar nog een knuffel en stond toen weer op om verder te schrijven.

En nu ligt ze weer verleidelijk achter me op haar rug, een rammelaar in haar mond en lieve geluidjes te maken. "Rrrrharharha... aaieieieieerrrr.. Iepe!" Van die schattige hoge kreetjes en gepruttel. "Heueu!" "Bababababa." Haar scala aan geluidjes wordt steeds groter. De expressiviteit van haar snoetje ook.

Steeds meer een mensje.