Home

De ukkie verhalen
aantekeningen over de kinderen

De vakantieverhalen
Avonturen op vakantie

Priet en andere praat

Foto's

Contact

Naar de wereld der dromen

2014

2013

2012

2011

2010

2009

2008

2007

2006

2005

2003-2004

Kindergedichtjes

Zon en Maan

Vrijdag 04-06: Vaccinatie

Vandaag heeft Rachel haar eerste vaccinatie gehad.

Tjongejonge, dat had nogal wat voeten in de aarde hoor. In eerste instantie zou de vaccinatie al twee weken geleden gegeven worden, bij het bezoek aan het consultatiebureau. Alleen, we hadden al van alles gehoord over het nieuwe kinkhoestvaccin: het werkt beter dan het oude, ernstige bijwerkingen komen minder vaak voor en het is beschikbaar – alleen, dank u minister Hogervorst, nog niet standaard in het vaccinatiepakket.

Dus: gebeld met de huisarts. Ja hoor, dat kon geregeld worden. Hij ging het bestellen en een dag later kon ik bellen met de apotheek. Nu gingen wij 'een dag later' naar het dolfinarium, met Dagmar en uk, dus aan bellen kwamen we niet meer toe. Maandag erop was pinksteren, dus het werd dinsdag. Verbaasde reactie van de apotheek – nummer een. Nee, het moest uit het buitenland worden gehaald, dus een week was toch wel het minimum. Tegen het eind van de week? Misschien. We bellen wel even wanneer we het hebben.

Een week later nog steeds niets gehoord. Dus, de maandag erop maar weer gebeld. We waren inmiddels anderhalve week verder. Toen ik die maandag opbelde, was er dan ook een verbaasde reactie bij de apotheek. Het was er nog steeds niet? Zoek, zoek.. Nee, het was er nog steeds niet. Um. Even iets nazoeken dan maar. Um. Tja. De bestelling was per fax gegaan en degene die het had besteld was er vandaag niet.. nee.. nou, we gaan het uitzoeken, u hoort nog van ons. Maar nu echt! Goedemiddag.

Gisteren werd er dan eindelijk weer opgebeld. Hoera, het is er eindelijk! Ja.. maar dan nog iemand vinden die de injectie kan geven. Simpelweg zelf met een naaldje spelen doe ik niet, nog even afgezien van het feit dat dat waarschijnlijk niet wordt gewaardeerd. Goed, maar wie gaat dat doen? Zelf maar 'ns bellen met de buren van het gezondheidscentrum.

Ja, volgende probleem! Niemand van het consultatiebureau aanwezig en de huisarts die het recept besteld heeft is er ook niet op donderdag. Er wordt een briefje neergelegd bij het consultatiebureau en morgen vanaf negen uur belt er wel iemand.

Vanochtend, negen uur. Rachel heeft al gedronken en is al verschoond, ligt nu weer prinsheerlijk te dutten en eigenlijk bekijk ik mijn bed ook met verliefde ogen. Nog geen telefoontje van het gezondheidscentrum, en dat kan ("Vanaf negen uur") ook nog wel even duren. Weet je wat? Ik bel zelf wel. 

Goed. Assistent aan de lijn gekregen. "Mag ik iemand van het consultatiebureau?"

"Waar gaat het over?"

Ik vertel het verhaal.

"Oh. Ja. Even in het boek kijken. Ja. Ik zie dat ze vandaag inloopspreekuur hebben."

"Mooi. Dan kan ik gewoon binnenlopen dus?"

"Ja hoor."

"Geweldig! Bedankt."

Telefoon neerleggen, nog even tukje doen.

Een tijdje later, ik sta op het punt om Rachel klaar te maken, gaat de telefoon. "Met ** van het consultatiebureau. Ik vond een briefje of ik terug wilde bellen over het vaccin. U weet dat wij dat niet mogen geven, maar dat de huisarts dat moet toedienen?"

"...."

"Ja. Al op 11 mei is er een duidelijke richtlijn geweest van de manager dat alleen huisartsen dit mogen doen."

Om een lang verhaal kort te maken, die vrouw sprak eindelijk met mijn huisarts en met de manager en belde me later terug: Ja, ik moest echt bij de huisarts zijn.

Enfin, afspraak gemaakt en vanmiddag kon ik eindelijk langskomen. Prik! WEEEEEEH! Arm ukkie.

Gelukkig lijkt ze er niet veel last van te hebben. Ze is wat huileriger dan anders maar niet extreem, en och, als dat alles is... Nog een geluk, weekend.